Försäljning, Idéer

Sälja fotoprints

Kan man tjäna pengar på att sälja fotoprints? Det är en skalbar affärsidé som kan vara värd att testa.

Fotoprints är utskrifter av foton, målningar eller annan konst. Användningsområdet ofta som konst – det vill säga att man hänger upp dem inramade på väggen.

Den som är duktig på att fota kan definitivt testa att sälja fotoprints. Särskilt om man också kan bygga sig ett eget varumärke. Samma sak gäller den som är duktig på att måla. Även fotoprints av målningar kan gå att sälja. I alla fall om de är i modern stil. Den stora fördelen med den här idén är att den har en skalbar affärsmodell.

Skalbar affärsmodell

I en skalbar affärsmodell Lite förenklat ökar inte arbetsbördan i samma takt som försäljningen ökar. Fler kunder innebär inte automatiskt mer jobb. Affärsmodellen är konstruerad för att kunna hantera flera kunder lika lätt som den tidigare kunde hantera få kunder. 

Om du ska sälja 10 tavlor måste du också måla 10 tavlor. Men om du målar en tavla och sedan säljer den som ett fotoprint kan du sälja den hur många gånger som helst. I alla fall i teorin. 

Läs mer om vad som kännetecknar en skalbar affärsmodell här.

Kalkyl

Enligt källor vi pratat med kostar ett bra print cirka 500-1 000 kronor att trycka. Om vi lägger oss mittemellan skulle en kalkyl kunna se ut enligt följande.

Pris: 1 500 kronor

Tryckkostnad: 750 kronor

Vinst: 750 kronor

Enligt denna kalkyl kan man alltså tjäna 750 kronor per print som säljs. Sedan tillkommer dock viss hantering av ordrar. Om man trycker först efter att en order gjorts kommer det bli en lite längre leveranstid. Men om man gör det i liten skala och i första hand säljer till vänner och bekanta kan de säkert ha överseende med det.

Ett alternativ är också att trycka upp lite större upplagor av de prints som visar sig mest populära. Då får man ner kostnaden per tryck och sitter dessutom på ett lager som gör att ordrar kan skickas direkt. Perfekt för exempelvis en e-handel. Det finns dock en risk att vissa exemplar inte blir sålda.

Nackdelar med att sälja fotoprints

När man analyserar och utvärderar en idé är det alltid viktigt att även fundera på vilka nackdelar som finns. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker. Vilka nackdelar finns med att sälja fotoprints?

  • Den mest uppenbara risken är såklart att intresset inte är så stort. Det är en risk som alla kreatörer brottas med. Går mina verk att sälja?
  • Det tar tid att beställa prints. Man kommer att få välja att antingen tvingas ha långa leveranstider eller ta en risk själv genom att förbeställa på egen bekostnad.

Sammanfattning

Kreativt kul och skalbart – så kan man sammanfatta sälja fotoprints som affäridé om man är positivt lagd. Den stora frågan är dock om tillräckligt många är intresserade av att köpa dem. Men för den som har intresset och vill kombinera detta med en potentiell sidoinkomst är det absolut värt ett försök.

Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!