Idéer, Tjänster

Erbjuda kunder att prenumerera på ved

Prenumerera på ved? Låter det helt galet? Tro det eller ej, men det skulle faktiskt kunna finnas en målgrupp för att sälja ved som en prenumerationstjänst.

Att företag erbjuder sina kunder att prenumerera på deras produkter och tjänster blir allt vanligare. Ett typiskt exempel är när Microsoft gick från att sälja sitt Office-paket för en engångssumma till att erbjuda det mot en månadsavgift. För kunden kan detta upplevas som smidigare, även om det i ärlighetens namn nog oftast är företaget som skrattar hela vägen till banken eftersom det får en återkommande inkomst som i bästa fall aldrig upphör.

Steget från Microsoft till ved är väl ungefär så långt som ett steg kan bli. Men principen är densamma. Nog hade väl Börspodden en poäng när de i förra veckans avsnitt tyckte att prenumerationstrenden gått för långt (Synsams glasögonabonnemang nämndes som exempel). Men om man börjar erbjuda grannar och bekanta att prenumerera på ved så är det förhoppningsvis också med lite självdistans och modesta ambitioner. Inte med målet att få investeringar från EQT och bli tidningen Breakits nya kelgris.

Tanken är givetvis att kunderna kanske skulle kunna vara beredda att betala lite extra för att få en leverans med ved varje månad. De betalar bara räkningen och så slipper de tänka mer på det. För många kan det nog vara värt lite extra pengar att bara få ett problem löst utan något extra beslutsfattande eller handpåläggning.

Kalkyl

Som vi tidigare behandlat i inlägget om att sälja ved så skiljer sig priserna på ved något beroende på var i landet man befinner sig. I norr kan cirkapriset ligga runt 300 kronor per kubikmeter medan de i söder kan ligga på 800 kronor. En kubikmeter motsvarar, lite ungefärligt räknat, ett stort träd.

Men säljer man istället det som en tjänst går det att ta helt andra priser. Hur låter exempelvis följande upplägg?

Prenumerationstjänst på ved! 

  • Leverans av en säck ved på 50 kubikdecimeter styck per månad, vid två tillfällen. Totalt två säckar och 100 kubikdecimeter. Du behöver aldrig mer tänka på att köpa eller hämta ved till din kamin  –  veden kommer till dig.
  • Pris: 350 kronor per månad

Det låter väl inte orimligt? I dagens samhälle är det många som sätter ett stort värde i att kunna effektivisera bort moment i vardagen och därför är det säkert en hel del som skulle tycka att ovan låter som en helt OK deal. Kanske inte i den “billigare” norra delen av landet men i den södra och i anslutning till större städer. Tjänsten passar till exempel perfekt för den upptagna stadsbon med vinterbonat sommarhus ute på landet, som vill åka ut dit ibland på helgen och ha så mycket som möjligt ordnat på förhand för att kunna optimera tiden där.

Enligt denna modell så är försäljningspriset per kubikmeter helst plötsligt 3 500 kronor istället för 800 kronor. Men då behöver man givetvis också packa veden i lagom leveranser samt göra köra ut dessa två gånger per månad.

Med 20 prenumeranter blir det 7 000 kronor i månaden som kommer in. Om man fokuserar på närområdet så behöver det heller inte ta jättemycket tid i anspråk att leverera veden.

Nackdelar med att erbjuda kunder att prenumerera på ved

Vad finns det då för nackdelar? Det är också en viktigt att reflektera kring. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker.

  • Att hantera och hugga upp veden är ett slitsamt arbete. Är man mer inne på passiv inkomst och skalbara affärsmodeller så finns det säkert bättre alternativ.
  • Inkomsten kan vid första anblick verka väldigt bra, men det är många arbetsmoment den ska fördelas på. Både att stycka och packa veden och att leverera den.
  • Man behöver naturligtvis ha tillgång till skog. Även denna behöver underhåll, vilket  adderar extra arbetstimmar.

Sammanfattning

Att erbjuda kunder att prenumerera på ved är en rätt udda idé, men som trots allt inte är så dum när man går igenom den. Den passar särskilt bra för den som tycker om att vara ute i skogen. Om man redan säljer ved så kan det vara värt att testa det här upplägget. Men man får också se det lite som en kul grej och inte ha för höga tankar om konceptet. Detta är inte “Vedify”, den nya enhörningen från norden, utan bara en småskaligt sidoinkomst.

Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!