Idéer, Tjänster

Transportera bort skräp

Att transportera bort skräp som inte går att slänga i de vanliga soporna är något de flesta nog tycker är rätt trist. Om man dessutom inte har en bil, eller i vissa fall en skåpbil, kan det också vara rätt så krångligt. Det är därför ingen orimlig gissning att många nog är beredda att betala en slant för att slippa det. Skulle det kanske kunna vara en smart idé att erbjuda bortförsel av skräp som en tjänst?

Köra bort skräpet kan man köra på olika sätt. Det enklaste är att ta uppdrag via gig-tjänster som Tiptapp. Då kan man använda sig av en skåpbil, eller kanske till och med en vanlig bil om det är mindre grejer. Vill man göra det i lite större skala så kan man göra som Clayton i det här klippet, hyra ut containers som sedan körs bort.

Transportera bort skräp i liten skala

Om man gör det i liten skala blir kalkylen ganska enkel. På Tiptapp får man ofta mellan 500 och 1 000 kronor för att köra bort skräp. Då är det ofta mindre laster som går att få in i en vanlig bil eller mindre skåpbil. Av detta får man sedan behålla 75%, Tiptapp tar 25%.

10 körningar i månaden på 500 kronor blir 5 000 kronor. Av det får man sedan behålla 3 750 kronor själv.

Observera dock att Tiptapp har ett tak på 37 500 kronor per år. Detta har antagligen för att undvika problem med Skatteverket då appen vänder sig till privatpersoner och inte till företagare.

Läs mer om vad som skiljer näringsverksamhet från hobbyverksamhet.

Ett alternativ skulle också kunna vara att kombinera detta med att hyra ut en skåpbil. Ibland använder man skåpbilen själv till att köra bort skräp och ibland hyr man ut den till andra, som ju även kan använda den till andra saker.

Transportera bort skräp i större skala

Om man däremot vill satsa större och erbjuda containers, som Clayton i klippet ovan, så blir det lite mer komplicerat. Här är det sannolikt klokt att direkt satsa på att bedriva det som en näringsverksamhet. Man behöver också ha diverse tillstånd. Här går att läsa mer via skånska NSR.

Vi ställde också frågan om tillstånd till Miljöförvaltningen i Göteborg och fick som svar att den som transporterar avfall yrkesmässigt behöver ha tillstånd från länsstyrelsen enligt avfallsförordning 5 kap. Om man väljer att agera som mellanhand, alltså varken ska transportera eller ta emot avfallet, ses man istället som mäklare och insamlare. Då ska man vara anmäld enligt 10-14 §§ samma kapitel.

Det är alltså inte superenkelt att ge sig in i detta. Olika kommuner och städer kan dessutom ha olika regler som man behöver ha koll på. Men om man ändå skulle vilja satsa på det så tar företag inom avfallshantering, som exempelvis Ragnsells och Renova, mellan 4 000 och 2 000 kronor för en mindre container. Priserna kan skilja sig åt beroende på plats. Något som också påverkar priset är om det är blandat avfall eller enbart metallskrot eller brännbart. Blandat avfall blir dyrare eftersom det måste sorteras i efterhand.

Om man trots allt skulle satsa på detta – och få allt på plats – så borde det givet priset på att hyra ut containers finnas potantial att komma upp i hyfsat stor omsättning.

Nackdelar med att transportera bort skräp

Då har vi kommit till den del av analysen som innebär att också reflektera kring olika nackdelar. Allt från mycket administration till rena risker. Vilka nackdelar finns då med att transportera bort skräp?

  • Som vi redan konstaterat är hantering av avfall är inte det allra enklaste man kan syssla med. Särskilt inte om man göra det i lite större skala och hyra ut containers. Då är det nog bäst att starta ett företag samt gå kurser och utbildningar.
  • Väljer man istället det lite enklare alternativet att köra via exempelvis Tiptapp så är uppsidan ganska begränsad. Men det finns såklart fortfarande en möjlighet att tjäna några tusenlappar extra i månaden på det.
  • Precis som många andra idéer som vi tagit upp så kräver detta utrustning som måste förvaras någonstans. Det gäller oavsett om man går all in med containers eller kör det enklare Tiptapp-spåret.

Sammanfattning

Att transportera bort skräp är en affärsidé där det finns en väldigt tydlig efterfrågan och som ligger i tiden. Man löser ett väldigt grundläggande problem åt sina kunder. Men man gör ju också det genom att ta över problemet. Konceptet går att tillämpa i både mindre och större skala. Är det i mindre skala så är problemet inte så stort, men då är samtidigt också uppsidan mer begränsad. Är det i större skala så finns det en del pengar att tjäna, men är samtidigt mer komplicerat gällande hantering och sortering.

Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!