Försäljning, Idéer

Skapa en app

Har du någonsin funderat på att skapa en app och dra nytta av den ständigt växande digitala marknaden? Att utveckla och sälja appar kan vara en bra möjlighet för dig som vill tjäna pengar och samtidigt utforska din kreativa sida.

Det finns en enorm efterfrågan på appar i dagens digitala värld. Människor använder appar för att spela spel, organisera sitt liv, lära sig nya saker och för många andra ändamål. 

Att skapa en app kräver dock förståelse för programmering och design. Om du inte själv har den tekniska kunskapen kan du även överväga att samarbeta med en utvecklare eller anlita en för att bygga appen åt dig.

Det som är centralt för framgång är att identifiera en målgrupp och ett behov som appen kan tillgodose. Det kan vara allt från ett spel eller en läroapp för barn till en produktivitetsapp för yrkesmänniskor. Genom att förstå vad användare söker efter och erbjuda en lösning kan du skapa något värdefullt och attraktivt.

När appen är färdigutvecklad är det dags att marknadsföra den och göra den tillgänglig för användare att ladda ner. Det finns olika sätt att göra detta, inklusive att publicera appen på olika appbutiker eller marknadsföra den genom sociala medier och andra kanaler. En väl genomtänkt marknadsföringsstrategi kan hjälpa dig att nå ut till din målgrupp och locka användare till din app. Att använda marknadsföringen till att försöka bygga ett starkt varumärke kan också vara en gångbar strategi.

Kalkyl

För att tjäna pengar med din app kan du använda olika affärsmodeller. En vanlig modell är att erbjuda appen gratis att ladda ner, men inkludera reklam eller erbjuda köp inuti appen för att generera intäkter. Du kan också överväga att erbjuda en premiumversion av appen med extra funktioner för användare som är villiga att betala. Eller så säljer du appen rakt av till ett fast engångspris.

Samtliga dessa affärsmodeller är skalbara, vilket är en stor fördel. Det finns också möjlighet att göra det till en passiv inkomst. Detta bygger dock på att appen inte behöver så mycket löpande underhåll och utveckling.

I vår kalkyl har vi för enkelhetens skull räknat på den enklaste modellen, att sälja appen till ett fast engångspris. Med ett pris på 29 kronor (appar är oftast inte så dyra) så skulle man kunna räkna ungefär såhär:

  • 1 000 sålda appar under ett år = 29 000 kronor.
  • Avgift till Apple på  30 procent (förutsatt att de säljs via iStore) = 8 700 kr.
  • Årlig avgift för appen till Apple = cirka 1 000 kronor.
  • Köpt marknadsföring av appen = 5 000 kronor. 
  • Kvar efter utgifter = 14 300 kronor.

Om man lyckas sälja 1 000 appar så kan man alltså tjäna runt 15 000 kronor enligt den här lite förenklade beräkningen. Men då förutsätter det att du skapar appen själv. Med en utvecklare så går det inte att räkna hem en sådan kalkyl. Då behöver man en annan prismodell, alternativt sälja fler appar.

Nackdelar med att skapa en app

Givetvis finns det också utmaningar med att skapa en app som affärsidé. 

  • Det finns ingen garanti för framgång. Konkurrensen är intensiv, och det kräver både tid och arbete för att skapa en app av hög kvalitet och marknadsföra den effektivt.
  • Att skapa en app själv kräver tekniska kunskaper, och om man inte har detta kan det vara en ekonomisk risk att investera i apputveckling.
  • Oavsett vilken affärsmodell du väljer så behöver du komma upp i ganska stora volymer för att det ska bli några pengar. Kalkylens 1 000 sålda appar är ganska mycket, trots det blir det inte jättestora intäkter på det.

Sammanfattning

Att skapa en app kan vara en spännande möjlighet att utforska. Genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter och erbjuda smart problemlösning eller enkel underhållning så kan du potentiellt skapa en framgångsrik affärsverksamhet. Dessutom med en skalbar affärsmodell som också skulle kunna ge en passiv inkomst. Konkurrensen är dock hård och det är svårt att komma på unika idéer som inte redan har gjorts. Det kräver också stora volymer för att ge bra intäkter.

Vad tycker du om idén? Har du något du skulle vilja lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!