Sälja t-shirts
Att sälja t-shirts med tryck som kommenterar samtiden på ett roligt och/eller fyndigt sätt skulle kunna vara en kul sidoinkomst.
Av alla idéer som vi har avhandlat är sälja t-shirts kanske den allra minst unika. Visserligen har vi tidigare skrivit om verksamheter som att hyra ut cyklar eller en lägenhet som knappast heller är unika. Men det kan trots allt ändå finnas behov av cyklar och lägenheter beroende på plats och tillfälle medan t-shirts går att köpa i princip varje klädbutik.
Men genom att hitta en egen nisch kan det ändå fungera. Till exempel att med humor och/eller ironi kommentera samtiden. Då är det egentligen inte själva t-shirten man säljer utan budskapet som står på den.
Om man också designar sina egna tryck blir man inte bara mer snabbfotad, det håller dessutom nere kostnaden och gör t-shirtsen mer unika. Det går till exempel att göra en tryckpress av linoleumplattor eller annat mjukt, gummiliknande material. Utöver det behöver man bara en färg för ändamålet. Men för att kunna göra detta behöver man såklart ha viss talang för såväl tryckkonst som design.
Kalkyl
När man ska sälja t-shirs av den här typen är det givetvis viktigt att priset inte blir för högt. De tillhör inte premiumsegmentet. Däremot är det såklart bra om de håller en hyfsad kvalitet och inte blir förstörda efter ett par tvättar. Dels av hållbarhets- och miljöskäl, men också för att man naturligtvis vill kunna sälja fler t-shirts till samma kund i framtiden.
Genom att trycka själv kan kostnaden hållas ner ganska mycket. Lås oss räkna på en kostnad på 50 kronor per t-shirt. Det bör då också kunna inkludera färg och annat förbrukningsmaterial. T-shirten kan sedan säljas för 250 kronor, förslagsvis via en e-shop (plus 30-50 kronor i frakt, vilket blir ett självkostnadspris).
Om man lyckas sälja 100 t-shirts per år blir det 20 000 kronor i vinst. Säg att det då innefattar 4 olika tryck under året, där varje tryck tagit 5 timmar att göra, så blir det 20 timmar för att producera tryck. Utöver det behöver man nog också räkna med minst lika mycket tid som går åt till logistik och administrativa uppgifter. Totalt 40 timmar alltså.
20 000 kronor / 40 timmar = 500 kronor i timmen.
Men det man också ska tänka på är att det sannolikt inte blir en jämn försäljning för varje tryck. Om man får till en “hit” som säljer mycket kanske man inte behöver göra 4 olika tryck för att komma upp i 100 försäljningar. Då blir timlönen högre.
Nackdelar med att sälja t-shirts
Som vanligt gäller det också att identifiera eventuella nackdelar med idén. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker. Vilka nackdelar finns med att hjälpa till med att sälja t-shirts?
- Det mest uppenbara är såklart konkurrensen. Trots nischen så är det garanterat andra som konkurrerar med samma koncept.
- Idén står antagligen och faller med att man har förmågan att designa och göra egna tryck samt på budskapen.
- Det kräver viss logistik för att hantera försäljningar. Det gäller oavsett om man kör e-handel eller säljer fysiskt.
Sammanfattning
Att sälja t-shirts är en extremt väl beprövad affärsidé och konkurrensen blir antagligen inte hårdare än så här. Men genom kombinera kunskapen att designa egna tryck med en förmåga att hitta rätt budskap så skulle det kunna fungera och även generera en viss sidoinkomst. Det skulle dessutom kunna vara ett rätt roligt projekt att hålla på med.
Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!