Frilansa inom content marketing
Är du duktig på att skapa digitalt innehåll? Att frilansa inom content marketing kan vara ett bra sätt att tjäna lite extra pengar.
Frilansuppdrag är vanligt som sidoinkomst. Det kan handla om om exempelvis fotografering, grafisk produktion eller webbutveckling. Men det finns också andra saker. Idag har sociala medier blivit en naturlig del av våra liv. Det har också fört med sig att många företag använder dessa till att producera innehåll och att kommunicera med sina kunder. Detta brukar kallas content marketing, eller innehållsmarknadsföring.
För att komma igång behöver man dock ha kunder. Men ett bra sätt att komma igång kan vara att höra sig för med kollegor i branschen om de vet någon som behöver hjälp.
Som ett exempel kan vi ta att skriva eller producera artiklar och sociala medier-innehåll åt ett par företag. Arbetet är flexibelt och behöver inte utföras dagtid på vardagar. Företagen förväntar sig bara att det blir gjort någon gång under månaden. Detta är dock viktigt att avtala med företagen.
Självklart kan man även ta på sig att sköta hela deras sociala medier-närvaro, men då behöver man också kunna vara tillgänglig dagtid. Exemplet ovan syftar till att leverera färdigt innehåll till företagen som de själva sedan lägger upp på sin webb eller i sina sociala medier.
Vad är content marketing?
Content marketing är en slags strategisk kommunikation vars syfte är att skapa förtroende och trovärdighet hos en målgrupp. Detta sker genom att man skapar regelbundet och relevant innehåll riktat mot målgruppen. Det kan handla om artiklar, videor och mycket annat.
Content marketing är egentligen inget nytt som uppkommit tack vare sociala medier. Men sociala medier har gjort det enklare att ägna sig åt det. Istället för att producera en egen tidning så kan ett företag ha konton på Facebook och Linkedin och producera innehåll där.
Kalkyl
Som vi nämnt tidigare när vi skrivit om frilansuppdrag så förväntas man oftast fakturera kunden. För att kunna göra det behöver man vara godkänd för F-skatt. Men vill du slippa administrera ett eget företag så kan du också fakturera genom tjänster som Frilans Finans.
Den som fakturerar via tjänster som Frilans Finans får ut ungefär hälften av beloppet man fakturerar netto. Detta är räknat exklusive moms. Det som försvinner är först arbetsgivaravgift och sedan inkomstskatt (den skatt du ser dras på din vanliga lön) samt en mindre avgift till Frilans Finans.
En kalkyl skulle kunna se ut såhär.
10 timmars jobb x 750 kronor i timmen = 7 500 kronor.
Efter fakturering cirka 3 750 kronor kvar.
Slutlön: 3 750 kronor i månaden, eller 375 kronor i timmen.
Nackdelar med att frilansa inom content marketing
Att identifiera vilka nackdelar som finns med en idé är också en viktig del av analysen. Vilka nackdelar finns med att frilansa inom content marketing?
- Om man jämför med andra frilansuppdrag som foto eller webbutveckling så kan det vara något högre tröskel att sälja in. För företag som inte redan bestämt sig för att satsa på innehåll kan det vara svårare att se fördelarna.
- Utöver tröskeln kan vara lite svårt att komma igång. Var börjar man? Men med tålamod och genom att bygga upp lite kontakter så det inte vara omöjligt att få in uppdrag.
- Som med andra frilansjobb är det inte skalbart. Man får betalt per timme.
Sammanfattning
Att frilansa inom content marketing passar sannolikt dig som är en bra storyteller. Du kan skriva bra artiklar och inlägg för sociala medier, och kanske också skapa annat innehåll som exempelvis video. Du behöver dock sannolikt ha vissa kunskaper inom området, till exempel kring målgrupper, köpresa och andra vanliga begrepp. Precis som med andra frilansuppdrag så är det betalt per timme och inte skalbart. Timlönen är dock relativt bra och det är enkelt att anpassa mängden uppdrag man tar efter egna behov.
Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!