Bli social media manager
Kan man tjäna pengar genom att bli social media manager åt småföretag? Det kan åtminstone vara en kul idé att testa.
Idag vill de flesta företag finnas i sociala medier. Men långt ifrån alla har tiden eller engagemanget att skapa innehåll för dessa. Kanske kan man kontakta småföretag och erbjuda dem att regelbundet skapa innehåll åt dem mot en fast månadskostnad?
Det är såklart svårt att göra “allt” åt dem, och det är knappast rimligt att behöva vara tillgänglig hela tiden. Om företagen har en egen idé till ett inlägg kan de givetvis lägga upp detta själva. Men det du som vill bli social media manager åt dem kan erbjuda är att garantera dem ett inlägg i veckan till exempelvis deras Facebook-sida. På så sätt vet företaget att det regelbundet kommer upp innehåll även om de själva inte har tid eller har slut på idéer.
Den här idén påminner lite om inlägget om att frilansa inom content marketing. Precis som i det fallet bygger detta såklart på att du som erbjuder dina tjänster har vissa kunskaper inom området.
Kalkyl
Låt säga att du erbjuder dig att göra 5 inlägg i månaden till ett företags Facebook- eller Linkedin-sida. Om vi räknar på att du skulle fakturera en timme per inlägg ala 500 kronor, så är det 2 500 kronor.
Eftersom vi vill erbjuda lite mängdrabatt så kan vi säga 2 000 kronor i månaden plus moms.
Genom att arbeta med fasta koncept kan du också minska tiden du behöver lägga på varje inlägg. Dessutom kan du köra liknande, mer generiska, koncept med flera kunder. Till exempel en “hallå där” med en anställd som får svara på några korta frågor.
Några idéer på koncept kan du hitta här.
Om du jobbar med 3 kunder parallellt och lägger 3 timmar på varje för att producera 5 inlägg var åt dem blir det 6 000 kronor i månaden för 9 timmars jobb. Alltså drygt 650 kronor i timmen som du kan fakturera.
För att kunna fakturera behöver du ha ett eget företag, till exempel enskild firma. Men det går också bra att använda tjänster som Frilans Finans. Efter att du har fakturerat blir det ungefär hälften av det fakturerade beloppet kvar, efter inkomstskatt och sociala avgifter dragits.
Nackdelar med att bli social media manager
Vilka nackdelar som finns med en idé är också en viktig del av analysen. Vad skulle man kunna tänka sig för nackdelar med att bli social media manager?
- Det mest uppenbara är såklart att du behöver ha lite koll på hur sociala medier funkar. Både rent praktiskt men också strategiskt. Vilka strategier fungerar för att dina kunder ska uppnå det som de vill med sin aktivitet på Facebook och i andra kanaler?
- Det kan också vara lite svårt att komma igång utan att först ha några bra referenser att visa upp.
- Som med andra frilansjobb är det inte så skalbart. Däremot kan man effektivisera och återanvända koncept som fungerar bra.
Sammanfattning
Att frilansa bli social media manager kan säkert vara ett smart och smidigt sätt att tjäna pengar för dig som har bra koll på hur sociala medier funkar. Du behöver givetvis ha vissa kunskaper inom området och vara kreativ och idérik. Precis som med andra frilansuppdrag så är det svårt att bygga några större skalfördelar. Men det går att effektivisera och återanvända vinnande koncept, vilket gör att timlönen kan bli relativt bra. Dessutom kan det ge återkommande intäkter, vilket aldrig är fel.
Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!