Ge ut ett nyhetsbrev
Skulle det kunna gå att tjäna pengar på att ge ut ett nyhetsbrev? Det är en relativt etablerad affärsmodell, vilket kommer med såväl fördelar som nackdelar.
Finns det något ämne som du brinner extra mycket för? Om det är lite bredare ämne kanske många är intresserade av att läsa om det. Är det istället ett väldigt smalt ämne kanske du blir ensam om att skriva om det. Väljer man att se möjligheter istället för svårigheter så kan det vara en kul idé att utforska.
Om man jämför med idén att ge ut en e-bok så är skillnaden att inte behöver ha lika stora erfarenheter av och kunskaper om ämnet, ett stort intresse och engagemang kan räcka långt. Se det som att du är en slags journalist. En bra journalist behöver vara inte nödvändigtvis vara expert på ämnet den ska skriva om, däremot är det viktigt att ha bra källor och kunna förstå och presentera innehållet på ett bra sätt.
Det som dock kan vara lite av en utmaning, och som även tas upp under avsnittet Nackdelar är att det kan vara svårt att få ihop “startprenumeranterna” om man inte har en viss expertstatus i ämnet. För att dra igång ett nyhetsbrev för betalande prenumeranter så behöver man ju ett visst antal prenumeranter från start.
Ett alternativ skulle då kunna vara att först ge ut nyhetsbrevet gratis och sedan – efter att ha samlat på sig ett visst antal gratisprenumeranter – gå över till en donationsbaserad betalningsmodell. Prenumeranterna får helt enkelt betala om de vill, och vad de vill.
Oavsett val av betalningsmodell så är nyhetsbrevet en skalbar affärsmodell. Att en affärsmodell är skalbar betyder att den är konstruerad för att kunna hantera 1000 kunder lika lätt som den tidigare kunde hantera 10 kunder. Det innebär inte mer jobb för dig om du har 1000 prenumeranter istället för 10 – däremot innebär det avsevärt mycket större intäkter.
Läs mer om vad som kännetecknar en skalbar affärsmodell.
Kalkyl
Om man gör en prenumerationsmodell och lyckas nå 50 prenumeranter, som var och en betalar 500 kronor per år, så är det 25 000 kronor i försäljning. En helt okej inkomst får man ändå säga.
Om man istället väljer en donationsmodell så får man nog räkna med att de allra flesta inte kommer betala. Däremot har man större möjligheter att samla på sig prenumeranter. Låt oss säga att man lyckas nå 200 prenumeranter. Donationstjänsten Patreon, som bygger på att användarna betalar vad de vill, har 20 kronor i månaden som lägsta nivå. Så låt oss säga 20 kronor från 50 av 200 prenumeranter = 1000 kronor i månaden eller 12 000 kronor om året.
Nackdelar med att ge ut ett nyhetsbrev
Vilka möjliga nackdelar finns då med att försöka tjäna pengar på att ge ut ett nyhetsbrev? Det är viktigt att alltid också reflektera kring vilka nackdelar som finns med en idé. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker.
- Den största och mest uppenbara nackdelen är att nyhetsbrev är inte en unik idé och det kommer med största sannolikhet finnas konkurrens på många ämnen. Många ger dessutom ut nyhetsbrev gratis.
- För att det ska kännas värt mödan, både ekonomiskt och räckviddsmässigt, så kommer det behövas ett visst antal prenumeranter från start. Detta gör att det trots allt kan behövas en viss expertstatus inom ämnet för att få in dessa prenumeranter.
Sammanfattning
Att börja ge ut ett nyhetsbrev om ett ämne man brinner för är en relativt enkel idé. Men att tjäna pengar på det kan nog bli en lite större utmaning. Är man inte redan en ansedd expert inom området kan det bli svårt att locka betalande prenumeranter. Konkurrensen är också stor. Den här idén bör man nog i första hand satsa på för att man tycker att det är roligt. Så man inte blir för modfälld om det inte ger några intäkter att tala om.
Vad tycker du om idén? Är det något du skulle vilja lägga till eller invända emot? Kommentera gärna!