Försäljning, Idéer

Skriva en e-bok

Skriva en e-bok, skulle det kunna vara en bra och rolig idé? Att lyckas sälja en e-bok på nätet är kanske inte är den allra enklaste sättet att tjäna pengar, och definitivt inte något för alla. Det är nog heller inte en deckare man ska satsa på, även om det väl antagligen är den mest populära bokgenren här i Sverige. Men du kanske har kunskap eller erfarenheter att dela med dig av?

Sitter du till exempel på mycket kunskap om försäljning? Rätt paketerat kan en e-bok om detta säkert generera ett visst intresse. Du behöver heller inte sätta ett så högt pris på boken, eftersom detta är en skalbar affärsmodell.

Att en affärsmodell är skalbar betyder att den är konstruerad för att kunna hantera 1000 kunder lika lätt som den tidigare kunde hantera 10 kunder. Om du har ett helautomatisk system för att betala och ladda ner boken så innebär det inget extra jobb för dig att många vill köpa den.

Läs mer om vad som kännetecknar en skalbar affärsmodell.

Förutom att skriva boken behöver den också designas och layoutas. Det finns dock mängder av verktyg på webben som förenklar denna del av processen. Ett exempel är Canva.

Kalkyl

Låt säga att du säljer din e-bok “100 tips till bättre försäljning” för 49 kronor. För någon som jobbar med försäljning så kan det nog kännas värt att lägga den där femtiolappen om så bara ett par av tipsen i boken känns värdefulla att ta med sig ut i sitt dagliga arbete.

En sökning i Linkedins annonsverktyg visar att det finns åtminstone 170 000 Linkedinanvändare i Sverige som har en jobbtitel med som inkluderar “Sales”. Till exempel “Sales Specialist”, “Sales Manager” och så vidare. Så målgruppen finns helt klart.

Hur många exemplar kan man sälja? Detta blir naturligtvis en riktig killgissning. Men det är ju bara att räkna på det själv och göra en egen bedömning.

  • 10 ex = 490 kronor
  • 100 ex = 4 900 kronor
  • 1000 ex = 49 000 kronor
  • 10 000 ex = 490 000 kronor.

Det fina med detta är att när boken väl är skriven så kräver den ingen direkt ytterligare arbetsinsats från dig. Boken kan, om den visar sig gå att sälja, ligga och ticka intäkter utan att du behöver producera något mer.

Men, att skriva boken är såklart ingen liten arbetsinsats. Därför kan det vara klokt att fokusera på något man tycker är kul och stimulerande att skriva om. Hittar man inget sådant så är det nog bättre att försöka sig på någon annan affärsidé.

Avslutningsvis: Notera också att det egentligen inte finns något hinder att skriva en e-bok på engelska och försöka sälja den globalt. Dock så är konkurrensen givetvis enormt mycket större och det kan eventuellt vara klokare att skriva på svenska och i första hand rikta in sig på sitt eget utökade nätverk – de du känner och de som dessa i sin tur känner.

Nackdelar med att skriva en e-bok

Vilka nackdelar finns då med att försöka satsa på att skriva en e-bok? Det är viktigt att alltid också reflektera kring vilka nackdelar som finns med en idé. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker.

  • En tydlig nackdel med e-boksidén är att det är svårt att testa den i förväg. Man kan visserligen höra sig lite för i sina nätverk för att ta temperaturen på intresset, men det är svårt att testa att sälja en bok i skarpt läge innan den finns.
  • Som tidigare nämnts så är det också en utmaning att skriva och paketera en bok så att någon vill betala för den, även om det bara handlar om en mindre summa. Det är definitivt inte något för alla.

Sammanfattning

Att lyckas skriva och sälja en e-bok är inte enkelt och som affärsidé är det lite av en chansning. Här är det extra viktigt att det är resan som är målet, att du tycker att det är roligt och stimulerande att skriva en bok och att det inte är hela världen om den inte går att sälja. Men, om boken skulle bli en storsäljare så kan det bli en riktigt lyckad affärsidé tack vare skalbarheten – en populär bok kan i princip generera intäkter medan du sover.

Vad tycker du om idén? Är det något du skulle vilja lägga till eller invända emot? Kommentera gärna!