Idéer, Uthyrning

Hyra ut fotoväggar

Att hyra ut saker kan vara ett smart sätt att tjäna pengar. Användare/kunder kan tänkas vilja hyra produkter istället för att köpa av flera olika skäl. Ett sådant skäl kan till exempel vara att man tillför värde genom att göra produkten tillgängliga för kunden på rätt plats och vid rätt tillfälle.

Läs gärna inlägget om varför det kan vara smart att hyra ut saker för att tjäna pengar.

Ett exempel på en sådan produkt skulle kunna vara “partygrejer”, roliga saker som kan liva upp ett bröllop eller en 50-årsfest. Ett “photo booth” är ett tydligt sådant exempel. Ingen vill väl köpa ett sånt? Vad ska man ha det till efter festen? Och var ska man förvara det?

Men varför är det då inte ett photo booth som detta inlägg handlar om? Den enkla förklaringen är att de är dyra och/eller komplicerade att införskaffa. Antingen får man köpa dem, vilket inte är billigt, eller så får man bygga dem själv, vilket definitivt inte är enkelt.

Det finns nämligen andra liknande saker på samma tema som är betydligt mindre komplicerade. Fotoväggar är målade väggar med människor eller figurer på, där människorna eller figurerna har hål för sina huvuden. Där kan man själv sticka in sitt huvud och ta ett kort. Se exempelvis detta exempel i papp från Partykungen.

Det skulle alltså kunna vara värt att utforska om det kan gå att tjäna pengar på att hyra ut fotoväggar.

Kalkyl

Något som är centralt i kalkylen när man ska hyra ut något är hur mycket produkten kostar att införskaffa kontra hur mycket man kan hyra ut den för. Hur många gånger behöver man hyra ut produkten innan man har tjänat in inköpskostnaden? Desto lägre tal här, desto mer attraktivt kan det vara att hyra ut produkten.

Det är här fotoväggen blir intressant.

Att producera egna fotoväggar behöver nämligen inte bli speciellt dyrt. Särskilt inte om du begåvats med lite talang gällande målning. En masonitskiva, lite målarfärg och eventuellt ett par gångjärn för att göra väggen ihopvikbar – en produktionskostnad på 200 kronor är nog i överkant. 

Att sedan ta samma pris, 200 kronor, för att hyra ut väggen till ett bröllop eller en fest känns knappast orimligt. Helt plötsligt så har vi alltså en produkt som börjar dra in pengar redan från andra gången man hyr ut den. Jämför exempelvis detta med kalkylen på att hyra ut cyklar.

Nackdelar med att hyra ut fotoväggar

En del av analysen är givetvis också att fundera på vilka nackdelar som finns med en idé. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker. Vilka nackdelar finns då med att hyra ut fotoväggar?

  • Den tydligaste och mest uppenbara nackdelen är att det är en smal produkt som det kanske inte riktigt fastställts om det verkligen finns en marknad för. Ett Photo booth, ja där finns det uppenbarligen det, men en fotovägg kanske inte håller måttet som uthyrningsobjekt. Det kan vara bra att undersöka ytterligare innan man drar igång något.
  • En fotovägg är stor och otymplig. Den går visserligen att göra ihopvikbar och om man gör den i masonit eller något annat lättare material så behöver den inte bli så tung. Men det är fortfarande en vägg vi pratar om. Det påverkar förvaring, men höjer också tröskeln för kunden som kommer att behöva hämta upp och lämna väggen.

Sammanfattning

Att försöka hyra ut fotoväggar är en kul och lite knäpp idé att tjäna pengar på. Men ofta är det faktiskt just dessa idéer som blir de mest lyckade. Marknaden för fotoväggar känns något osäker, men om det skulle visa sig att det finns en efterfrågan så finns det en mycket stark kalkyl för att testa det som uthyrningsobjekt.

Vad tycker du om idén? Är det något du skulle vilja lägga till eller invända emot? Kommentera gärna!