Försäljning, Idéer

Sälja kaffe och andra drycker

Kan man sälja kaffe, saft eller läsk och tjäna pengar? Det är ett gammalt beprövat koncept som fortfarande fungerar. För törstiga och kaffesugna, det blir vi fortfarande.

Att ha ett stånd där man säljer olika typer av drycker kan nog nästan benämnas som en klassiker inom entreprenörskap. Det finns till och med spel som Lemonade Tycoon som går ut på att sälja saft.

Det finns två grundläggande förklaringar till detta. Dels är det enkelt att sätta upp den här typen av verksamhet. Men det är också väldigt bra marginaler – framförallt om det är kaffe eller saft som man säljer.

Hur går man då tillväga? Först måste man hitta en bra plats att sälja på. De bästa platserna att sälja på borde rimligen vara populära utflyktsmål, men som kanske saknar kiosker eller butiker i närområdet. Ett exempel skulle kunna vara en strand.

Det är dock inte bara att ställa sig någonstans och sälja. Man kan behöva tillstånd från markägaren. Dessutom finns det särskilda bestämmelser gällande försäljning av livsmedel. Hos Livsmedelsverket kan man läsa att det alltid är den som säljer mat och dryck som ansvarar för att den är säker.

“Kommunen, som är kontrollmyndigheten, avgör om verksamheten uppfyller livsmedelslagstiftningen. Kontakta kommunen med frågor om verksamheten behöver registreras eller ej.”

Kommunen kan sannolikt också svara på frågor om tillstånd för att sälja kaffe och liknande på allmän mark – som på stränder eller i anslutning till evenemang.

Kalkyl

Läskburkar kan ofta köpas in billigt om man köper större partier. Men för att undvika en glädjekalkyl så kan vi räkna på att man köper in dem för 5 kronor styck.

Vill man hålla ett billigt pris mot konsument kan man sedan sälja dem vidare för 10 kronor. Även om det bara blir 5 kronors förtjänst per burk så är det ändå en marginal på 50 procent.

På kaffe blir marginalen ännu större. Ett paket kaffe på ett kilo kostar cirka 50 kronor och räcker till ungefär 100 koppar. Inköpskostnaden för en kopp är alltså cirka 50 öre. Om vi räknar på 1 krona så täcker det även lite förbrukningsvaror som filter och dylikt.

Om en kopp kaffe sälja för 10 kronor – vilket är billigt – så blir marginalen 9 kronor.

En dags försäljning av 100 koppar kaffe och 100 burkar läsk skulle alltså kunna ge:

  • 9 kr x 100 = 900 kronor
  • 5 kronor x 100 = 500 kronor

Totalt: 1 400 kronor

Nackdelar med att sälja kaffe och andra drycker

Att identifiera nackdelar är också en viktig del av analysen och det finns givetvis även sådana med att försöka sälja kaffe, läsk eller saft.

  • Mycket står och faller med om och var man kan få tillstånd att sälja. Så det första man behöver göra är prata med kommunen.
  • Många förknippar sannolikt den här typen av verksamhet med barn och ungdomar eller någon lokal förening och kanske också väljer att köpa mycket på grund av detta. Om det inte är ungdomar eller en förening så kanske de avstår.
  • Även om det är bra marginaler så behöver man komma upp i en del volymer innan det blir några intäkter att tala om.
  • Det är ingen passiv inkomst och finns heller inga direkta skalfördelar.

Sammanfattning

Det är lätt att konstatera att sälja kaffe och andra enklare drycker inte är den mest avancerade affärsidén. Men den är enkel och det är lätt att se varför någon skulle vilja köpa en kaffe eller en läsk. Särskilt på en strand eller motsvarande. Det som dock blir lite paradoxalt är att det trots allt inte är så enkelt som det kan verka – man behöver ju ha tillstånd. Den genererar heller inte några passiva inkomster och inkomsterna ser inte ut att bli så höga. Åtminstone inte enligt vår kalkyl.

Vad tycker du om idén? Är det något du vill lägga till eller påpeka? Kommentera gärna!