Skapa digitala kurser
Har du kunskap eller erfarenheter att dela med dig av? Kanske kan du använda dem till att skapa digitala kurser som du kan sälja och tjäna pengar på?
Tack vare digitaliseringen har utbildning på nätet blir allt vanligare. Coronapandemin accelererade den utvecklingen ytterligare då i princip all undervisning då bedrevs på distans. I alla fall den riktad mot vuxna och gymnasieungdomar.
Om du är duktig på något – tillräckligt duktig för att ta rollen som lärare – så skulle ett sätt att rida lite på den vågen skulle kunna vara att sätta ihop digitala kurser och sälja dem på nätet.
Genom att erbjuda kurserna digitalt kan du dessutom göra affärsiden skalbar.
Läs mer om vad som kännetecknar en skalbar affärsmodell.
Kalkyl
Låt säga att du säljer din kurs “Så blir du bättre på försäljning” för 500 kronor. Kurser kan vara ganska dyra, priser på flera tusen kronor är inte ovanligt. Alltså skulle det säkert kunna vara motiverat att betala det så länge innehållet lever upp till förväntningarna.
En sökning i Linkedins annonsverktyg visar att det finns åtminstone 170 000 Linkedinanvändare i Sverige som har en jobbtitel med som inkluderar “Sales”. Till exempel “Sales Specialist”, “Sales Manager” och så vidare. Så målgruppen finns definitivt.
Hur många deltagare man kan sälja kursen till blir såklart en väldigt grov uppskattning. Men det är ju bara att räkna på det själv och göra en egen bedömning.
10 deltagare = 5 000 kronor
100 deltagare = 50 000 kronor
1 000 deltagare = 500 000 kronor
En stor fördel med att tillhandahålla kursen digitalt är att när kursen väl är skapad så krävs den ingen direkt ytterligare arbetsinsats från dig, förutom eventuell extra marknadsföring. Kursen kan, om den visar sig gå att sälja, ligga och ticka intäkter utan att du behöver producera något mer. Till skillnad från fysiska utbildningar så kan också deltagarna anmäla sig till och gå kursen när det passar dem.
Det här låter väl bra? Men det finns såklart en hake. För att kunna sälja kurser inom något behöver man ha viss auktoritet och trovärdighet. Med rätt argument och paketering kan man kanske lyckas med det utan att tidigare ha gjort sig ett namn, men det finns inga garantier.
Nackdelar med att skapa digitala kurser
Det är viktigt att alltid också reflektera kring vilka nackdelar som finns med en idé. Det kan vara allt från mycket administration till rena risker. Vilka nackdelar kan vi hitta med att skapa digitala kurser?
- Precis som med e-boksidén är det är svårt att testa den här idén i förväg. Man kan visserligen höra sig lite för i sina nätverk för att ta temperaturen på intresset, men det är svårt att testa att sälja en kurs i skarpt läge innan den finns.
- Som vi tog upp redan i förra stycket så är det också en utmaning lyckas paketera en kurs så att någon vill betala för den. I alla fall om du inte redan gjort dig ett namn inom ämnet.
- Förutom utmaningen att lyckas sälja kursen så kräver den här idén också en viss pedagogisk förmåga. Det gäller att kunna lära ut på ett bra sätt. Alla passar inte som lärare, oavsett om det är analogt eller digitalt.
Sammanfattning
Att skapa och sälja digitala kurser är en idé med flera fördelar. Digital utbildning ligger i tiden och det är dessutom en skalbar affärsidé. Lyckas man få ihop ett lite större antal deltagare så blir det snabbt en del pengar. Men för att lyckas så krävs det dock att bra paketering i kombination med bra pedagogik.
Vad tycker du om idén? Är det något du skulle vilja lägga till eller invända emot? Kommentera gärna!